Pielęgniarstwo

Pielęgniarstwo.

DSC_1553

DSC_1635

DSC_1677

DSC_1650

DSC_1614

DSC_1682

Inauguracja Roku Akademickiego 2012/2013

pielegniarstwo_01a pielegniarstwo_02a pielegniarstwo_03a

Studentki I roku pielęgniarstwa podczas zajęć z dziećmi w ramach uczelnianego programu ferii zimowych -16 stycznia 2013r.

 

Studia I stopnia prowadzone w systemie stacjonarnym i niestacjonarnym

Studia II stopnia w systemie niestacjonarnym


Historia kierunku pielęgniarstwo

Decyzją Założyciela Uczelni - Włocławskiego Towarzystwa Naukowego w roku akademickim 2003/2004 powołany został Wydział Zdrowia Publicznego. Był on wówczas najmłodszym w strukturze WSHE Wydziałem. Od 2010 roku pielęgniarstwo znajduje się w strukturze Wydziału Nauk o Zdrowiu.

Wejście Polski do Unii stworzyło cały szereg potrzeb w zakresie kształcenia w różnych zawodach, w tym w zawodzie pielęgniarki. Dla pielęgniarek obowiązkowe stały się studia wyższe, minimum licencjackie.

W listopadzie 2003 roku Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku uzyskała zgodę Ministra Edukacji i Sportu na prowadzenie studiów pielęgniarskich. We Włocławku i jego okolicach, jak również na terenie całego województwa kujawsko-pomorskiego, kilkaset pielęgniarek       i pielęgniarzy legitymowało się wykształceniem na poziomie pomaturalnego studium medycznego. Nowa oferta WSHE, była odpowiedzią na ogromne zainteresowanie tego środowiska, stworzyła możliwość uzyskania dyplomu wyższych studiów zawodowych bez konieczności wyjazdu do odległych ośrodków akademickich. Po uzyskaniu tytułu licencjata absolwenci mogą kontynuować naukę na dwuletnich studiach uzupełniających magisterskich w uczelniach wyższych a także w WSHE. Od 2009 bowiem absolwenci studiów licencjackich mogą kontynuować studia drugiego stopnia we Włocławku.

Zajęcia dydaktyczne dla pierwszych roczników studiów pielęgniarskich odbywały się początkowo w specjalnie na ten cel zaadaptowanym, nowym budynku dydaktycznym WSHE przy pl. Wolności (dawny NOT), który oddany był do użytku w roku akademickim 2004/2005.

Zajęcia przy łóżku chorego oraz niektóre zajęcia laboratoryjne są prowadzone w Szpitalu Wojewódzkim we Włocławku. Szpital Wojewódzki zapewnia możliwość odbywania praktyk zawodowych oraz dostęp do laboratoriów. Kadra dydaktyczna to pracownicy WSHE we Włocławku, nauczyciele akademiccy z Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy, Uniwersytetu Medycznego w Łodzi Uniwersytetu Madycznego w Białymstoku, a także pracownicy Zespołu Lecznictwa Podstawowego we Włocławku, Przedsiębiorstwa Uzdrowisko Ciechocinek S.A., Wojskowego Szpitala Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjnego SP ZOZ w Ciechocinku oraz SPZOZ w Lipnie.



Uroczystość wręczenia dyplomów licencjata pielęgniarstwa dla 123 absolwentów
Wydziału Nauk o Zdrowiu - 12 kwietnia 2011 r.

 



Nagroda Rektora za bardzo dobre wyniki w nauce

Naszym celem jest:

  • przygotowanie studentów do świadczenia wysokiej jakości opieki nad człowiekiem zdrowym     i chorym w jego miejscu zamieszkania i w instytucjach ochrony zdrowia
  • stymulowanie wszechstronnego rozwoju studentów, rozwijanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka oraz przygotowanie ich do permanentnego doskonalenia się
  • rozwijanie umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia studentów dla podniesienia efektów opieki
  • tworzenie atmosfery współdziałania, dzielenia się osiągnięciami, odpowiedzialności za jakość zespołu i za podnoszenie rangi zawodu
  • przygotowanie studentów do prowadzenia badań w pielęgniarstwie celem wzbogacenia teorii   i praktyki zawodowej, a także rozwijania badawczego i ich profesjonalnego rozwoju.

Studia stacjonarne na pielęgniarstwie skierowane są do osób nie posiadających przygotowania zawodowego, niestacjonarne zaś - do osób posiadających dyplom pielęgniarki bądź pielęgniarza oraz aktualne prawo wykonywania tego zawodu. Na kierunku pielęgniarstwo oferujemy naukę języka obcego w rozszerzonym wymiarze. Student może wybrać lektorat z języka angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, włoskiego, rosyjskiego, szwedzkiego i norweskiego.

KIERUNEK STUDIÓW PIELĘGNIARSTWO POSIADA AKREDYTACJĘ MINISTRA ZDROWIA NA OKRES  5 LAT  ORAZ AKREDYTACJĘ MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO NA OKRES 5 LAT


Studia I stopnia

Studia pierwszego stopnia trwają nie krócej niż 6 semestrów. Liczba godzin zajęć i praktyk nie powinna być mniejsza niż 4815. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 180.

Egzamin dyplomowy, po złożeniu pracy dyplomowej, powinien obejmować sprawdzenie zasobu wiedzy i umiejętności praktycznych.

Uczelnia może realizować program bez udziału nauczyciela akademickiego w grupie treści podstawowych po 15 godzin i w grupie treści kierunkowych po 30 godzin z każdego zakresu.


1. Kształcenie praktyczne

Kształtowanie umiejętności praktycznych jest realizowane w warunkach naturalnych oraz symulowanych (pracownie umiejętności pielęgniarskich, pracownie specjalistyczne). Kształcenie praktyczne odbywa się w oparciu o bazę własną uczelni oraz w przedsiębiorstwach leczniczych na podstawie zawartych umów. Miejscem realizacji zajęć praktycznych i praktyk zawodowych są oddziały Szpitala Wojewódzkiego we Włocławku oraz inne szpitale o zasięgu regionalnym a także w ośrodki pielęgniarskiej opieki domowej, środowiskowej, szkolnej oraz hospicjum. Zajęcia praktyczne są realizowane pod kierunkiem i bezpośrednim nadzorem nauczyciela akademickiego. Praktyki zawodowe są realizowane pod kierunkiem osoby prowadzącej praktykę (pielęgniarki), pracownika danego przed­siębiorstwa podmiotu leczniczego. Nadzór nad realizacją praktyk zawodowych sprawuje opiekun praktyk w uczelni. W trakcie kształcenia praktycznego – zajęć praktycznych i praktyk zawodowych – w zakresie podstaw opieki pielęgniar­skiej i opieki specjalistycznej student studiów pierwszego stopnia nabywa umiejętności obejmujące:
-          samodzielne wykonywanie zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego i zindywidualizo­wanego podejścia do pacjenta, z poszanowaniem i respektowaniem jego praw;
-          rozpoznawanie warunków i potrzeb zdrowotnych pacjenta;
-          promowanie zdrowia i edukacji zdrowotnej jednostki i grupy społecznej;
-          rozpoznawanie problemów pielęgnacyjnych pacjenta;
-          planowanie i sprawowanie opieki pielęgnacyjnej nad pacjentem;
-          samodzielne udzielanie w określonym zakresie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilita­cyjnych oraz wykonywanie medycznych czynności ratunkowych;
-          podejmowanie współpracy z członkami zespołu terapeutycznego w procesie zapobiegania, diagnozowania, terapii, rehabilitacji i pielęgnowania;
-          samodzielne orzekanie o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
-          organizowanie środowiska opieki szpitalnej i domowej;
-          organizowanie i planowanie pracy na własnym stanowisku pracy;
-          przygotowanie pacjenta do samoopieki oraz opiekuna do sprawowania opieki nad pacjentem.







Uroczystość wręczenia dyplomów ukończenia studiów I stopnia


2. Warunki ukończenia studiów i uzyskany tytuł zawodowy

Dyplom licencjata pielęgniarstwa uzyskuje absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo, który:

1) w zakresie wiedzy posiada:
a) szczegółową wiedzę z zakresu pielęgniarstwa,
b) ogólną wiedzę z zakresu innych nauk medycznych,
c) znajomość regulacji prawnych, norm etycznych i deontologii odnoszących się do wykonywania zawodu pielęgniarki;

2) w zakresie umiejętności potrafi:
a) korzystać z aktualnej wiedzy dla zapewnienia bezpieczeństwa i wysokiego poziomu opieki,
b) udzielać świadczeń w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom,
c) sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę nad pacjentem niepełnosprawnym i umierającym,
d) samodzielnie wykonywać zawód, zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego podejścia do pacjenta, uwzględniającego poszanowanie i respektowanie jego praw,
e) organizować pracę własną; nawiązywać współpracę w zespołach opieki zdrowotnej oraz inicjować i wspierać działa­nia społeczności lokalnej na rzecz zdrowia;

3) w zakresie kompetencji społecznych:
a) skutecznie i z empatią porozumiewa się z pacjentem,
b) posiada świadomość czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta,
c) posiada świadomość konieczności permanentnego, ustawicznego kształcenia się.

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.




Charakterystyka studiów niestacjonarnych
- studia pomostowe dla aktywnych zawodowo pielęgniarek

Głównym celem kształcenia pielęgniarek jest podniesienie i uzupełnienie kwalifikacji zawodowych oraz uzyskanie tytułu licencjata pielęgniarstwa. Studia te przyczyniają się także do zwiększenia motywacji do dalszego podnoszenia poziomu kompetencji zawodowych przez pielęgniarki. Uzyskany dyplom jest automatycznie uznawany we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Ta forma kształcenia skierowana jest do pracujących w swoim zawodzie kandydatów, którzy zainteresowani są podjęciem studiów w trybie niestacjonarnym. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 kwietnia 2010 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo przeznaczonych dla pielęgniarek i położnych posiadających świadectwo dojrzałości i będących absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej, czas trwania studiów w WSHE we Włocławku dla poszczególnych ścieżek wynosi:
-  dla absolwentów pięcioletnich liceów medycznych – 2 semestry (1150 godzin kształcenia);
-  dla absolwentów dwuletnich Medycznych Szkół Zawodowych - trzy semestry (2454 godzin kształcenia);
-  dla absolwentów dwu i pół - letnich Medycznych Szkół Zawodowych - dwa semestry – (1984 godzin kształcenia).
 Student może ubiegać się o zaliczenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych przewidzianych w programie nauczania na podstawie udokumentowanego doświadczenia zawodowego (30% na ścieżce dla absolwentów pięcioletnich liceów medycznych, a w 50% na ścieżce dla absolwentów dwuletnich Medycznych Szkół Zawodowych i dla absolwentów dwu i pół - letnich Medycznych Szkół Zawodowych).

Sylwetka absolwenta pielęgniarskich studiów i stopnia (licencjackich) – niestacjonarnych/ pomostowych

Absolwent studiów posiada umiejętności posługiwania się wiedzą z zakresu przedmiotów podstawowych i kierunkowych oraz umiejętności:
-       świadczenia zindywidualizowanej opieki z uwzględnieniem przyjętych teorii i koncepcji pielęgniarstwa;
-       organizowania i nadzorowania opieki pielęgniarskiej w oparciu o zasady procesu pielęgnowania;
-        współpracy z członkami zespołu w zakresie doskonalenia jakości opieki;
-       prowadzenia edukacji zdrowotnej;
-        wdrażania do praktyki nowych metod, technik i rozwiązań organizacyjnych;
-       wyznaczania obszarów do podejmowania badań naukowych i uczestniczenia w badaniach
Absolwenci są przygotowani do pracy: w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, w zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych, ośrodkach opieki paliatywno-hospicyjnej, domach opieki społecznej.


Studia II stopnia w systemie niestacjonarnym

Wymagania ogólne:

Studia drugiego stopnia trwają 2 lata (4 semestry). Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 1300. Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 120.

Sylwetka absolwenta studiów magisterskich - kierunek pielęgniarstwo

Absolwent ma ukształtowane nawyki ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia. Posiada umiejętności w zakresie posługiwania się zaawansowaną wiedzą z obszaru nauk medycznych i pielęgniarstwa, co umożliwia mu świadczenie zindywidualizowanej opieki zdrowotnej oraz zarządzanie nią. Absolwent potrafi:
- ocenić stan zdrowia pacjenta i rozpoznać czynniki zagrażające zdrowiu,
- rozpoznać potrzeby zdrowotne pacjentów w podstawowej i specjalistycznej opiece zdrowotnej oraz określić zasoby niezbędne do ich zaspokojenia,
- organizować i nadzorować opiekę pielęgniarską z uwzględnieniem aktualnej wiedzy, przyjętych teorii i koncepcji pielęgniarstwa,
- wykonywać świadczenia zapobiegawcze, diagnostyczne lecznicze i rehabilitacyjne zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- ocenić wydolność psychofizyczną chorego i jego rodziny w zakresie samoopieki,
- organizować czas wolny osobom zdrowym lub chorym w instytucjach opieki zdrowotnej,
- realizować i dokumentować proces pielęgnowania,
- przestrzegać zasad etyki zawodowej, uznanych norm kulturowych i praw człowieka,
- realizować poradnictwo w zakresie zdrowego stylu życia,
- prowadzić edukację zdrowotną w zespołach interdyscyplinarnych
- promować zdrowie wśród osób zdrowych, narażonych na chorobę, chorych oraz niepełnosprawnych
- organizować i aktywnie uczestniczyć w zdrowotnych kampaniach edukacyjnych w środowisku lokalnym i krajowym,
- współpracować z uczestnikami zespołu w opiece nad człowiekiem zdrowym lub chorym,
- współpracować z uczestnikami zespołu w zakresie doskonalenia jakości opieki,
- wdrażać do praktyki pielęgniarskiej zmiany wynikające z dowodów naukowych,
- doskonalić jakość opieki pielęgniarskiej przez wdrażanie nowych metod, technik opieki oraz rozwiązań organizacyjnych,
- wyznaczać obszary do podejmowania badań naukowych i uczestniczyć w ich realizacji,
- podejmować działania związane z rozwojem własnym i innych pielęgniarek,
- uczestniczyć w kształceniu podyplomowym.



Działalność naukowa i kulturalna studentów

W ramach Wydziału stworzone zostały warunki do rozwijania różnych form działalności studenckiej. Podstawową formą jest  studenckie koło naukowe. Dorobek naukowy studenci mogą przedstawiać w Uczelni oraz na uczelniach krajowych i zagranicznych. Organizowane są cykliczne uczelniane  konferencje kół naukowych, których materiały są recenzowane i publikowane. Studenci mogą również realizować swoje cele i zainteresowania w ramach samorządu studenckiego.



Współpraca zagraniczna, wymiana studentów

Uczelnia aktywnie uczestniczy w tworzeniu Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego. Partnerami są uniwersytety zarówno na wschodzie jak i na zachodzie kontynentu. W ramach programu Erasmusa podjęto współpracę z kilkudziesięcioma zagranicznymi ośrodkami akademickimi . LLP Erasmus to jeden z komponentów wspólnotowego programu edukacyjnego, którego celem jest podnoszenie poziomu kształcenia i wzmacnianie jego europejskiego wymiaru w szkołach wyższych. Program LLP Erasmus oferuje studentom następujące możliwości:
- wyjazd do uczelni partnerskiej w UE
- studiowanie ze studentami z krajów UE na własnej uczelni
- uczestniczenie w kursie intensywnym organizowanym w macierzystej uczelni
- korzystanie z bogatej oferty dydaktycznej wypracowanej dzięki kontaktom z uczelniami europejskimi.


 
 
We recommend reading justhost review if you would like a quality business hosting for your small company website.